Algemene Voorwaarden

Artikel 1 Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994 tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling.

Artikel 2 Promotie

  • De gegevens in de online reisbrochure binden de reisorganisator of de reisbemiddelaar die de brochure hebben uitgegeven, tenzij:
    • wijzigingen in deze gegevens duidelijk, schriftelijk en vóór het afsluiten van het contract ter kennis van de reiziger zijn gebracht; de brochure moet daarvan uitdrukkelijk melding maken;
    • er zich naderhand wijzigingen voordoen ingevolge een schriftelijk akkoord tussen partijen bij het contract.
  • De reisorganisator en/of reisbemiddelaar kan voor bepaalde of onbepaalde duur het geheel of een gedeelte van zijn reispromotie schrappen.

Artikel 3 Informatie vanwege de reisorganisator en/of reisbemiddelaar

De reisorganisator en/of reisbemiddelaar zijn verplicht:

  • Vóór het sluiten van het contract tot reisorganisatie of tot reisbemiddeling aan de reizigers schriftelijk mede te delen:
    • de algemene informatie betreffende paspoorten en visa en de formaliteiten op gebied van gezondheidszorg die voor de reis en verblijf noodzakelijk zijn, opdat de reizigers de nodige documenten in orde kunnen brengen. Reizigers van niet-Belgische nationaliteit moeten bij de betrokken ambassade(s) of consulaat(aten) informeren welke administratieve formaliteiten zij moeten vervullen;
    • informatie over het aangaan en de inhoud van een annulering- en/of bijstandsverzekering;
    • de algemene en bijzondere voorwaarden van toepassing op de contracten.
  • Ten laatste 7 kalenderdagen voor de vertrekdatum, volgende inlichtingen aan de reizigers schriftelijk te verstrekken:
    • dienstregelingen en tussenstops en aansluitingen alsook, indien mogelijk, de door de reiziger in te nemen plaats;
    • naam, adres, telefoon-, faxnummer en/of e-mail adres van hetzij de plaatselijke vertegenwoordiging van de reisorganisator en/of -bemiddelaar, hetzij de plaatselijke instanties die de reiziger bij moeilijkheden kunnen helpen, hetzij rechtstreeks de reisbemiddelaar of de reisorganisator.
    • voor reizen en verblijven van minderjarigen in het buitenland, de informatie waardoor rechtstreeks contact mogelijk is met het kind of met de persoon die ter plaatse voor diens verblijf verantwoordelijk is.

De hierboven vermelde termijn van 7 kalenderdagen is niet van toepassing in geval van laattijdig gesloten contract.

Artikel 4 Informatie vanwege de reiziger

De reiziger informeert de reisorganisator en/of reisbemiddelaar over alle relevante en nuttige informatie over zichzelf en zijn/haar reisgezelschap, die van invloed kan zijn op de organisatie en het goede verloop van de geboekte reis, en dit op het ogenblik van reservatie. Indien dergelijke informatie zich na boeking zou voordoen, dient deze zo snel als mogelijk te worden gemeld. Alle kosten die verbonden zijn aan de niet-naleving van deze verplichting, vallen volledig ten laste van de klant, onverminderd het recht van Kriski om eventuele schade te verhalen op de klant.

Kriski houdt zich het recht voor om tot wijziging of annulatie van de reis over te gaan, of in het geval de reis reeds is aangevat, tot afbreking van de reis over te gaan, in het geval u incorrecte informatie heeft overgemaakt aan Kriski, die de uitvoering van de reis beïnvloedt. In het geval de geboekte reis door verkeerde of desinformatie dient te worden gewijzigd, zal de meerkost hiervoor ten laste komen van de klant.

Artikel 5 Totstandkomen van het contract

  • Bij het boeken van de reis zijn de reisbemiddelaar of -organisator ertoe gehouden een bestelbon aan de reiziger te overhandigen conform de wet.
  • Het contract tot reisorganisatie ontstaat op het ogenblik dat de reiziger, al dan niet via de namens de reisorganisator optredende reisbemiddelaar, van de reisorganisator de schriftelijke bevestiging van de geboekte reis ontvangt.
  • Wijkt de inhoud van de bestelbon af van die van de reisbevestiging of gebeurt de bevestiging niet binnen uiterlijk 21 dagen na de ondertekening van de bestelbon, dan mag de reiziger ervan uitgaan dat de reis niet werd geboekt en heeft de reiziger recht op de onmiddellijke terugbetaling van alle reeds betaalde bedragen.
  • Voor groepsreizen : reizigers zijn ingeschreven op een groepsreis van zodra de bestelbon werd ondertekend en/ of de betaling van het voorschot werd uitgevoerd.

Artikel 6 De Prijs

  • De in het contract overeengekomen prijs kan niet worden herzien, tenzij dit uitdrukkelijk in het contract is voorzien samen met de precieze berekeningswijze ervan, en voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in :
    • de op de reis toegepaste wisselkoersen en/of
    • de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of
    • de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.

Indien de wisselkoers op het moment van de saldo-betaling (6 weken voor afreis of korter in geval van late reservatie) wijzigt ten opzichte van de wisselkoers gehanteerd in de offerte/bestelbon, heeft Kriski bv het recht om dit verschil (positief of negatief) door te rekenen aan de reiziger. Het verschil moet echter minimaal 5% bedragen tov de gehanteerde wisselkoers.

Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.

  • De in het contract vastgestelde prijs mag in geen geval worden verhoogd binnen een periode van 20 kalenderdagen die de dag van het vertrek voorafgaan.
  • Zo de verhoging 10 % van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald.

Artikel 7 Betaling van de reissom

  • Behalve uitdrukkelijk anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij de ondertekening van de bestelbon, als voorschot, een gedeelte van de globale of totale reissom zoals in de bijzondere reisvoorwaarden bepaald.
  • Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator en/of reisbemiddelaar het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.
  • Behalve indien op de bestelbon anders wordt overeengekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk 1 maand vóór de vertrekdatum, en op voorwaarde dat hem vooraf of tezelfdertijd de schriftelijke reisbevestiging en/of reisdocumenten bezorgd worden.

Artikel 8 Overdraagbaarheid van de boeking

  • De reiziger kan, vóór de aanvang van de reis, zijn reis overdragen aan een derde, die wel moet voldoen aan alle voorwaarden van het contract tot reisorganisatie. De overdrager dient tijdig vóór het vertrek de reisorganisator en, in voorkomend geval, de reisbemiddelaar, van deze overdracht op de hoogte te brengen.
  • De overdragende reiziger en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale prijs van de reis en de kosten van de overdracht.

Artikel 9 Andere wijzigingen door de reiziger

Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de reisorganisator en/of de -bemiddelaar alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.

Artikel 10 Wijziging door de reisorganisator vóór de afreis

  • Indien, vóór de aanvang van de reis, één van de wezenlijke punten van het contract niet kan worden uitgevoerd, dient de reisorganisator de reiziger zo spoedig mogelijk, en in elk geval vóór de afreis, daarvan op de hoogte te brengen en hem in te lichten over de mogelijkheid het contract te verbreken zonder kosten, tenzij hij de door de reisorganisator voorgestelde wijziging aanvaardt.
  • De reiziger dient zo spoedig mogelijk, en in elk geval vóór de afreis, de reisbemiddelaar of reisorganisator van zijn beslissing in kennis te stellen.
  • Zo de reiziger de wijziging aanvaardt, dient er een nieuw contract of een bijvoegsel bij het contract te worden opgesteld waarin de aangebrachte wijzigingen en de invloed daarvan op de prijs worden meegedeeld.
  • Zo de reiziger de wijziging niet aanvaardt, mag hij de toepassing vragen van artikel 11.

Artikel 11 Verbreking door de reisorganisator vóór afreis

  • Indien de reisorganisator, vóór de aanvang van de reis, het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te rekenen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen:
    • ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijke of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen: zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
    • ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.
  • De reiziger kan eveneens, in voorkomend geval, aanspraak maken op een schadeloosstelling voor het niet-uitvoeren van het contract, tenzij:
    • de reisorganisator de reis annuleert omdat het minimum aantal reizigers, voorzien in het contract en nodig voor de uitvoering van de reis, niet werd bereikt en de reiziger, binnen de in het contract voorziene termijn en ten minste 15 kalenderdagen vóór de vertrekdatum hiervan schriftelijk op de hoogte werd gebracht;
    • de annulering het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is inbegrepen. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van diegene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
  • Groepsreizen : indien zich voor een bepaalde afreisdatum meer reizigers inschrijven dan er plaatsen zijn, zal de datum van betaling van het voorschot de deelname bepalen. Volgorde van deelname wordt dan bepaald door volgorde van betaling van het voorschot. Het reeds betaalde voorschot wordt terugbetaald. Bij niet- of laattijdige betaling, behoudt Kriski bvba zich van het recht de boeking te annuleren.

Artikel 12 Gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de reis

  • Indien tijdens de reis blijkt dat een belangrijk deel van de diensten waarop het contract betrekking heeft, niet zal kunnen worden uitgevoerd, neemt de reisorganisator alle nodige maatregelen om de reiziger passende en kosteloze alternatieven aan te bieden met het oog op de voortzetting van de reis.
  • Zo er een verschil is tussen de voorgenomen en de daadwerkelijk verleende diensten, stelt hij de reiziger schadeloos ten belope van dit verschil.
  • Indien dergelijke regeling onmogelijk blijkt of indien de reiziger deze alternatieven om deugdelijke redenen niet aanvaardt, moet de reisorganisator hem een gelijkwaardig vervoermiddel ter beschikking stellen dat hem terugbrengt naar de plaats van het vertrek, en, in voorkomend geval, de reiziger schadeloos stellen.

Artikel 13 Verbreking door de reiziger

De reiziger kan te allen tijde het contract geheel of gedeeltelijk verbreken. Indien de reiziger het contract verbreekt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt hij de schade die de reisorganisator en / of -bemiddelaar lijden ten gevolge van de verbreking. De schadevergoeding kan forfaitair bepaald worden in de bijzondere voorwaarden of in het reisprogramma, maar mag ten hoogste eenmaal de prijs van de reis bedragen.

Artikel 14 Aansprakelijkheid van de reisorganisator

  • De reisorganisator is aansprakelijk voor de goede uitvoering van het contract, overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de bepalingen van het contract tot reisorganisatie redelijkerwijs mag hebben, en voor de uit het contract voortvloeiende verplichtingen, ongeacht of deze verplichtingen zijn uit te voeren door hem zelf dan wel door andere verstrekkers van diensten en zulks onverminderd het recht van de reisorganisator om deze andere verstrekkers van diensten aan te spreken.
  • De reisorganisator is voor de daden van nalatigheid van zijn aangestelden en vertegenwoordigers, handelend in de uitoefening van hun functie, evenzeer aansprakelijk als voor zijn eigen daden en nalatigheden.
  • Indien een internationaal verdrag van toepassing is op een in het contract tot reisorganisatie inbegrepen dienst, wordt de aansprakelijkheid van de reisorganisator overeenkomstig dat verdrag uitgesloten of beperkt.
  • Voor zover de reisorganisator niet zelf de in het reiscontract voorziene diensten verleent, wordt zijn aansprakelijkheid voor stoffelijke schade en de vergoeding van de derving van het reisgenot samen beperkt tot tweemaal de reissom.
  • Voor het overige zijn de artikelen 18 en 19 van de wet van 16 februari 1994 van toepassing.

Artikel 15 Aansprakelijkheid van de reiziger

De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de reisorganisator en/of -bemiddelaar, hun aangestelden en/ of hun vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. De fout wordt volgens het normale gedrag van een reiziger beoordeeld.

Artikel 16 Klachtenregeling

  • Vóór de afreis:
    Indien de reiziger een klacht heeft voor de afreis moet hij deze zo snel mogelijk per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs indienen bij de reisbemiddelaar en/of reisorganisator.
  • Tijdens de reis:
    Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht.

    Daarvoor moet hij zich - in deze volgorde - wenden tot een vertegenwoordiger van de reisorganisator, of een vertegenwoordiger van de reisbemiddelaar of rechtstreeks tot de reisbemiddelaar, of ten slotte rechtstreeks tot de reisorganisator.
  • Na de reis:
    Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisbemiddelaar of anders bij de reisorganisator per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.

Artikel 17 Verzoeningsprocedure

  • Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
  • Mislukt deze poging tot minnelijke regeling binnen een termijn van 1 tot 3 maanden, dan kan elk van de betrokken partijen aan het secretariaat van de Cel Verzoening van de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
  • Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een "overeenkomst tot verzoening" bezorgen.
  • Overeenkomstig de in het reglement beschreven eenvoudige procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
  • Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. Secretariaat van de “Cel verzoening”: telefoon: 02 277 61 80, fax: 02 277 91 00, e-mail: verzoening.gr@skynet.be

Artikel 18 Arbitrage of Rechtbank

  • Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de gewone rechtbank.
  • De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.
  • De reisorganisator of reisbemiddelaar die verwerende partij is kan de arbitrage slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag 1250 euro bedraagt of meer. Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 1250 EUR werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.


Bijzondere Voorwaarden

Bijzondere Voorwaarden 2020

1. De Prijs

Afhankelijk van de gereserveerde diensten is het mogelijk dat een aantal van onderstaande bepalingen niet van toepassing zijn op de gemaakte boeking.

Alle prijzen, toeslagen en kortingen gelden per persoon, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

  • De prijs omvat:
    • het vervoer heen en terug van reizigers en hun bagage volgens de specificaties van het programma;
    • de luchthaventaksen zoals gekend op de datum van de prijsberekening, tenzij anders vermeld;
    • het vervoer heen en terug tussen de luchthaven en de verblijfplaats indien voorzien in het programma;
    • het verblijf in een studio, appartement of hotelkamer met de maaltijden voorzien in het programma;
    • de diensten van de host(ess) of de vertegenwoordiger ter plaatse;
    • de bijdrage voor de garantieverzekering;
    • de BTW volgens de gekende aanslagvoeten;
  • Niet inbegrepen zijn:
    • de kosten voor reispas, visum, inentingen en andere formaliteiten tenzij anders vermeld;
    • de dranken, tenzij anders vermeld;
    • de persoonlijke uitgaven en fooien;
    • de uitstappen die niet uitdrukkelijk als inbegrepen vermeld staan;
    • de annuleringsverzekering
    • de reis- en bijstandsverzekering;

2. Prijsberekening

De in het contract overeengekomen prijs is vast en alle vermelde diensten, belastingen en taksen zijn inbegrepen, onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing en de mogelijkheden tot prijsaanpassing bepaald in artikel 6 van de Algemene reisvoorwaarden en in artikel 3 van de Bijzondere Reisvoorwaarden.

3. Prijsvorming

  • Verblijf en andere diensten in het buitenland
    De prijzen voor het verblijf en de andere diensten in het buitenland worden berekend volgens de dagtarieven -en wisselkoersen. Bij wijziging van de wisselkoersen na het totstand komen van het reiscontract deze datum worden de prijzen voor verblijf en andere diensten in het buitenland niet herzien.

  • Heffingen en taksen
    De heffingen en taksen die verschuldigd zijn voor de geleverde diensten worden eveneens berekend volgens de tarieven geldig op moment van het bevestigen van het reiscontract.

  • Vervoer per vliegtuig
    De prijs voor het vervoer per vliegtuig is berekend volgens de tarieven die golden op het moment van het tot standkomen van het reiscontract, met inbegrip van de op dat ogenblik gekende brandstoftoeslagen. De door de luchtvaartmaatschappij ná deze datum meegedeelde brandstoftoeslagen of kortingen worden netto bij de reissom gevoegd respectievelijk ervan afgetrokken.

  • Vervoer per trein, bus of boot
    De prijs voor het vervoer per trein, bus of boot is berekend volgens de tarieven die golden op het moment van het tot standkomen van het reiscontract. De door de vervoersmaatschappij nà deze datum meegedeelde toeslagen of kortingen worden netto bij de reissom gevoegd respectievelijk ervan afgetrokken.

  • Enkel hotel
    Hoewel in deze brochure geen aanbiedingen worden gedaan met betrekking tot de reservering van enkel het hotelverblijf, is het in sommige gevallen mogelijk om dezelfde hotels als "enkel hotel" te reserveren. De prijs voor de reservering van enkel het hotelverblijf wordt in functie van vraag en aanbod bepaald en is dus onderhevig aan prijsschommelingen. De prijs die doorgegeven wordt bij de berekening door uw reisagentschap of via onze website is bijgevolg de prijs die geldig is indien er op dat ogenblijk ook effectief gereserveerd wordt. Er wordt dus niet uitgegaan van de gepubliceerde prijs '+ nacht'. In tegenstelling tot bij een pakketreis zijn in de prijs van een 'enkel hotel' volgende diensten niet inbegrepen: het vervoer naar de bestemming, de transfers van en naar het hotel, de annuleringsverzekering, de diensten van onze host(ess) ter plaatse.

4. Voorschot

Het voorschot bedoeld in art. 7 van de Algemene voorwaarden bedraagt 30 % van de totale reissom, met een minimum van het totaalbedrag van het luchtvervoer.

Indien de reis geen luchtvervoer omvat, wordt het minimum van het voorschot op 300 EUR per persoon gebracht. In geval van een late boeking (minder dan 56 dagen voor het vertrek naar de bestemming) is de volledige reissom onmiddellijk verschuldigd. De betaling van de reiziger aan de reisbemiddelaar is bevrijdend ten aanzien van de reisorganisator.

In geval van terugbetaling door de reisorganisator aan de reisbemiddelaar is dit bevrijdend ten aanzien van de reiziger. Indien enkel het hotelverblijf gereserveerd werd, dient de volledige reissom onmiddellijk bij reservering voldaan te worden.

5. Annulering door de reiziger

  • Algemeen
    De annulering van een gereserveerde reis moet via de reisbemiddelaar schriftelijk aan de reisorganisator meegedeeld worden, met aanduiding van de referentie van de boeking. Annuleren kan alleen op werkdagen tijdens de kantooruren (van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur). Een annulering buiten deze tijdspanne wordt pas behandeld op de eerstvolgende werkdag.

  • Vergoeding
    De verschuldigde vergoeding hangt af van het tijdstip van de annulering.
    • Tot 65 dagen voor de vertrekdag: 50% van de reissom, vermeerderd met de aangerekende kosten van de luchtvaartmaatschappij
    • Vanaf de 64ste tot de 28ste dag voor de vertrekdag: 75% van de reissom, vermeerderd met de aangerekende kosten van de luchtvaartmaatschappij
    • Minder dan 28 dagen voor de vertrekdag of bij niet-aanmelding: de volledige reissom.
  • Afwijkende bepalingen
    In geval van voorafbetaling van accommodatie of andere diensten, of volgens de specifieke voorwaarden voor cruises, rondreizen, bepaalde hotels e.a. kunnen de annuleringskosten tot relatief ver voor de afreis oplopen tot 100%.

    Dit bedrag moet verhoogd worden met de voor de luchtvaartmaatschappij aangerekende vergoeding en de administratiekosten in overeenstemming met het tijdstip van de annulering.

6. Vervanging en wijziging door de reiziger

Wijzigingen aan een geboekte reis worden aanvaard tegen betaling van kosten, naast de eventuele prijsaanpassing.

  • Overdracht
    • Tot 28 dagen voor de vertrekdag: de door de luchtvaartmaatschappij aangerekende kosten verhoogd met € 25 per persoon.
    • Vanaf de 28ste dag voor de vertrekdag: de door de luchtvaartmaatschappij aangerekende kosten verhoogd met € 50 per persoon.
  • Andere wijzigingen
  • Taal van de reisdocumenten, kamertype of maaltijdregime
  • Tot 28 dagen voor de vertrekdag: € 25 per dossier;
  • Vanaf de 28ste dag voor de vertrekdag: € 50 per dossier.
  • Wijziging van de vertrek- en terugreisdatum: annuleringskosten
  • Wijziging van hotel
    • Tot 28 dagen voor de vertrekdatum: € 25 per dossier;
    • Vanaf de 28ste dag tot de 7e dag voor de vertrekdag: € 50 per dossier;
    • Minder dan 7 dagen voor de vertrekdag: 3 overnachtingen (volgens de prijs ‘+nacht’) verhoogd met € 50 per dossier.
  • Bijzondere schikkingen
    Bij voorafbetaling van accommodatie of andere diensten of volgens de bijzondere voorwaarden bij cruises, binnenlands transport, rondreizen, hotels, enz. kunnen de kosten oplopen tot 100%, zelfs als de annulering lang voor het geplande vertrek plaatsvindt.

    Dat bedrag moet geteld worden bij de kosten die de luchtvaartmaatschappij aanrekent en de administratiekosten op het moment van de annulering (zie boven).
  • Lijnvluchten
    • Tot 28 dagen voor vertrek: de kosten bepaald door de luchtvaartmaatschappij (die kunnen variëren van een administratieve boete tot de prijs van het volledige vliegtuigticket, verhoogd met € 25 per persoon.
    • Van 28 tot 8 dagen voor vertrek: de kosten bepaald door de luchtvaartmaatschappij (die kunnen variëren van een administratieve boete tot de prijs van het volledige vliegtuigticket, verhoogd met € 50 per persoon.
    • vanaf de 7de dag voor vertrek: 100 % van de reissom

7. Aansprakelijkheid van de reisorganisator

  • Algemeen
    De algemene aansprakelijkheid wordt geregeld door artikel 14 van de Algemene Reisvoorwaarden, dat een samenvatting is van de artikelen 17 en 18 van de Reiscontractenwet.

    De aansprakelijkheid van de reisorganisator is niet betrokken in geval van overmacht (zoals gedefinieerd in art. 14 paragraaf 2.b van de Reiscontractenwet) of van een gebeurtenis die hij zelfs met inachtneming van de grootste zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen (waaronder overboeken niet is begrepen).

    Bovendien is de reisorganisator wettelijk verplicht in de mate van het mogelijke bijstand en hulp te verlenen aan de in moeilijkheden verkerende reizigers tijdens de uitvoering van het reiscontract. In deze gevallen (overmacht of hulp en bijstand) kan de reisorganisator de door hem gemaakte kosten voor extra vervoer en/of verblijf ten laste leggen van de reizigers.

  • ‘Communautaire lijst’ van luchtvaartmaatschappijen
    In overeenstemming met artikel 9 van de Europese verordening (EG) nr. 2111/2005 is de reisorganisator verplicht u te informeren over het bestaan van een lijst van luchtvaartmaatschappijen die binnen de EU een exploitatieverbod opgelegd kregen, de zogenaamde communautaire lijst. Deze kan geconsulteerd worden op http://air-ban.europa.eu.

  • Identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappijen
    In overeenstemming met artikel 11 van de Europese verordening (EG) nr. 2111/2005 moet de reisorganisator u informeren over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappijen die betrekking hebben op uw vlucht. Voor zover de identiteit nog niet bekend is op het ogenblik van de boeking wordt de naam vermeld van de maatschappij die waarschijnlijk de vlucht zal uitvoeren. In de brochure vindt u de lijst van de maatschappijen die hiervoor in aanmerking komen.

    De identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij wordt u meegedeeld bij het toesturen van de vliegtickets. Indien zich naderhand wijzigingen voordoen zal men u zo snel mogelijk informeren en in elk geval voor de check-in of, als er bij overstappen op een aansluitende vlucht geen check-in meer plaatsvindt, bij het instappen.

  • Wijzigingen en errata
    Dit aanbod werd opgemaakt volgens de op het ogenblik van de redactie beschikbare gegevens. Eventuele errata en/of wijzigingen zullen als dusdanig zo vlug mogelijk meegedeeld worden.

  • Begin en einde van de diensten
    De diensten van de reisorganisator nemen een aanvang op de luchthaven van vertrek en eindigen op de luchthaven na de terugvlucht bij vliegtuigreizen, respectievelijk de op- en afstapplaats bij andere vervoermiddelen.

8. Klachtenregeling

  • Klachten op de bestemming
    Elke tekortkoming moet zo spoedig mogelijk ter plaatse gemeld worden aan de dienstverlener of de vertegenwoordiger van de touroperator. Indien geen passend gevolg gegeven wordt of geen oplossing gevonden wordt, moet u rechtstreeks contact opnemen met het noodnummer van de touroperator (nadere gegevens in uw reisdocumenten). Indien door het niet naleven van deze voorschriften het probleem aanhoudt, kan dit een invloed hebben op de bepaling van een eventuele schadevergoeding.

  • Niet verkregen diensten
    De terugbetaling van niet verkregen diensten kan alleen gebeuren na voorlegging van een attest van de betrokken dienstverlener waarin duidelijk vermeld staat welke diensten de reiziger niet heeft ontvangen en in aanmerking komen voor terugbetaling.

  • Bewijsstukken
    Bij het indienen van een klacht dienen alle relevante bewijsstukken te worden voorgelegd. Enkel bewijskrachtig ingediende klachten kunnen in aanmerking worden genomen. Voor het indienen van een klacht inzake de uitvoering van een vlucht kan de voorlegging worden gevraagd van het ticket en de originele instapkaart (boarding pass).

9. Reisdocumenten

De reisdocumenten bevatten de vliegtuigtickets en de bons voor de andere gereserveerde diensten, samen met de praktische informatie betreffende de reis.

De documenten zijn uiterlijk 7 kalenderdagen voor het vertrek ter beschikking bij de reisbemiddelaar. Bij een boeking minder dan 15 dagen voor de vertrekdag worden de documenten op de luchthaven overhandigd. Tickets voor lijnvluchten liggen altijd bij onze balie op de luchthaven.

10. Informeringsplicht

De reizigers worden verzocht kennis te nemen van belangwekkende inlichtingen betreffende diverse aspecten van hun vakantie. De onderscheiden rubrieken zijn opgenomen in de tekst 'Belangrijke informatie'.

11. Insolventie – Verzekering financieel onvermogen

Kriski BV is aangesloten bij het Garantiefonds Reizen, welke tussenkomt bij financieel onvermogen van de reisorganisator of -bemiddelaar.
Meer info kan je vinden op de website Garantiefonds Reizen: http://www.gfg.be


Bijzondere reisvoorwaarden van toepassing op Kriski Plus groepsreizen

Artikel 1: Annulatie door de reisorganisator

Voor de georganiseerde groepsreizen is het minimum aantal deelnemers 9 personen. Indien dit aantal niet bereikt wordt, kan de reis afgelast worden en zal u minstens 2 weken voor het vertrek op de hoogte gebracht worden. In geval van overmacht heeft de reisorganisator steeds de mogelijkheid om de reis ten allen tijde te annuleren en brengt zij de deelnemers hiervan op de hoogte.

Artikel 2: Wijzigingen aan het contract

Wijzigingen aan het contract door de reiziger of overdracht van het reiscontract aan een vervanger kost €50.

Artikel 3: Annulatiekosten bij annulatie door de reiziger

  • tot 100 dagen voor het vertrek : 20% van de reissom, vermeerderd met 100% kosten van de vliegtickets,

  • van 100 tot 60 dagen voor het vertrek : 50% van de reissom, vermeerderd met 100% kosten van de vliegtickets,

  • minder 45 dagen voor het vertrek of bij niet-aanmelding: de volledige reissom (= 100% van de prijs).

Deze annulatiekost wordt vermeerderd met €75 dossierkost. De annuleringskosten van vliegtickets en andere transportmiddelen bedragen steeds 100% vanaf boeking.

Artikel 4: Totstandkoming van het contract

  1. In het geval de boeking plaatsvindt minimum 50 dagen voor datum van vertrek, bedraagt het voorschot 30% van de totale reissom, tenzij anders vermeld in de informatie over de geboekte reis, met een minimum van 1000 EUR. Een hoger voorschot kan bovendien verschuldigd zijn indien de leverancier van de reisdienst dit vereist.
  2. In het geval de boeking plaatsvindt gedurende de laatste 50 dagen voor datum van vertrek, is het te betalen voorschot gelijk aan de totale reissom.
  3. In het geval van niet tijdige betaling op de vervaldatum, behoudt Kriski zich bovendien het recht voor om de boeking te annuleren, in welk geval de annulatievoorwaarden van toepassing zullen zijn, onverminderd het recht van Kriski om bijkomende schadevergoeding en interesten te innen.
    1. Bij telefonische verkoop of verkoop via de website wordt de bestelbon vervangen door de inhoud van de website en de schriftelijke reisbevestiging. Deze reservaties worden aanzien als een boeking in aanvraag.
    2. De boeking in aanvraag wordt slechts als definitief voor de klant wanneer de klant een schriftelijke reisbevestiging heeft ontvangen . Binnen de 7 dagen na ontvangst dient het voorschot betaald te worden.
    3. Bij ontvangst van de reisbevestiging verklaart de klant zich akkoord met de algemene en bijzondere voorwaarden.
    4. Wanneer de klant eventuele fouten en/of onvolledigheden op de reisbevestiging zou vaststellen, dient hij deze binnen de 7 dagen na ontvangst van de reisbevestiging aan het reisbureau te melden. Voor reizen die binnen één maand vóór de afreis geboekt worden, moeten eventuele fouten en onvolledigheden gemeld worden binnen de 48 uur.
    5. Bij ontvangst van de reisbevestiging is het vermelde voorschot onmiddellijk te betalen, saldo één maand voor vertrek. Bij niet betaling wordt na een tweede herinneringsmail, aanmaningskosten van 30 EUR aangerekend. Eventueel bijkomende kosten, gemaakt door laattijdige annulatie, worden doorgerekend aan de klant.
    6. Vraagt de klant nog wijzigingen aan nadat de reisbevestiging werd opgemaakt, dan zal € 30,00 dossierkosten worden aangerekend.
    7. Kriski kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de uitvoering van geboekte extra’s. Hieronder wordt begrepen: extra excursies, extra maaltijden, … Bij de uitvoering is het steeds mogelijk dat er omstandigheden, buiten ieders wil om, ervoor zorgen dat de uitvoering niet gegarandeerd kan worden. Dergelijke gebeurtenissen kunnen zijn: politieke geschillen, burgerlijke onlusten, terroristische activiteiten, technische problemen machines/voertuigen, ongevallen, weersomstandigheden, oorzaken buiten de wil om van Kriski, … Kriski garandeert zich in te zetten om u als klant ondersteuning te bieden waar mogelijk.

Artikel 5: Prijs van de reis

(verwijzing. Art.6 Algemene reisvoorwaarden)
De prijzen via de telefoon gecommuniceerd zijn onder voorbehoud van mogelijke fouten. De exacte prijs wordt medegedeeld op de reisbevestiging. Na het boeken van de reis zijn prijsverhogingen mogelijk op: brandstofprijzen, verblijftaksen en wisselkoersen. In geval van wijziging wordt de aangepaste reisbevestiging opgemaakt ten laatste 20 dagen voor het begin van de pakketreis. Bedraagt de verhoging meer dan 8% van de totale reissom, heeft de reiziger het recht om de reis te annuleren zonder opzegvergoeding.

Artikel 6: Kortingen en supplementen en extra’s

  1. De kortingen en supplementen staan omschreven op de website en gelden per persoon, per reis.

  2. Kortingen en supplementen worden verrekend op de basisprijs (per persoon) van de reis.

Artikel 7: Deelname aan groepsactiviteiten

  1. Deelname aan alle inbegrepen excursies zoals omschreven in het reisprogramma is verplicht om het goede verloop van de groepsreis te garanderen.

  2. Kriski Plus is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen en dit zowel tijdens of buiten de groepsexcursies.

Artikel 8: Foto’s en illustraties

De foto’s en illustraties vermeld op de Kriski Plus website, sociale media, Lato travel app of op andere documenten van Kriski Plus hebben louter tot doel de reiziger een algemeen beeld te geven van de aangeboden diensten en een algemene indruk te geven van het niveau van accommodatie en de mate van comfort. Deze foto’s en illustraties kunnen niet worden opgevat als een toezegging die verder strekt dan dit doel. Kriski Plus is niet aansprakelijk indien door toeval foto’s van uzelf of uw reisgezelschap gepubliceerd werden.

Artikel 9: Insolventie – verzekering financieel onvermogen

Kriski BV is aangesloten bij het Garantiefonds Reizen, welke tussenkomt bij financieel onvermogen van de reisorganisator of -bemiddelaar.

Meer info kan je vinden op de website Garantiefonds Reizen: http://www.gfg.be

Artikel 10: Factuurvoorwaarden

Voorschotten en facturen zijn betaalbaar op de zetel van de schuldeiser, op hun datum, netto, contant en zonder korting. Iedere vertraging in betaling brengt voor de klant de verplichting mee, van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, een conventionele verwijlinterest van 12% per jaar. De interest wordt berekend van maand tot maand, terwijl elke begonnen maand telt voor een volledige maand.

In geval van ongerechtvaardigde niet-betaling op de vervaldag van de voorschot of factuur zal van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, een conventioneel vastgelegde schadevergoeding verschuldigd zijn van 15 % op het verschuldigd bedrag, met een minimum van 62 Euro. De vergoeding blijft verschuldigd ook wanneer de laattijdige factuur enkel in hoofdsom wordt betaald.

Bij facturatie zullen de productlijnen gesplitst worden in hotel, vervoer en/of skipas, dit om de juiste BTW te kunnen toepassen.

In geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waarin ons bedrijf is bevoegd en het Belgisch rechtis steeds van toepassing. Enkel de Geschillencommissie Reizen en de rechtbank van België zijn bevoegd.

Artikel 11: Annulerings- en bijstandsverzekering

Voor elke reis, en zeker een groepsreis, raden wij aan om een annuleringsverzekering en bijstandsverzekering af te sluiten. En dit op eigen verantwoordelijkheid. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het voorzien van een verzekering die voldoet aan zijn persoonlijke noden en risico’s, rekening houdende met de duurtijd van de volledige reis een afdoende dekking is voorzien voor onder andere beschadiging aan materialen, incidenten, verwondingen, dood, repatriëring, diefstal, annulatie en alle daaruit voortvloeiende schade… Zonder verzekering is de reiziger zelf verantwoordelijk.

Kriski zal enkel en alleen instaan voor de bij wet voorziene bijstand en verantwoordelijkheid als reisorganisator indien zij in dat geval volgens de wet als reisorganisator moet worden aanzien, in het andere geval wijst Kriski Plus elke aansprakelijkheid voor onder andere incidenten, verwondingen, verkeersongevallen, dood, repatriëring, en de daaruit volgende schade af.

Kriski zal niet aansprakelijk zijn voor onderbroken reizen en niet-genoten reisdiensten, tenzij in de gevallen bij wet voorzien.

Een annuleringsverzekering dient te worden afgesloten op het moment van boeken en staat los van de reisovereenkomst.

Artikel 12: Bagage

  1. Geen gevaarlijke voorwerpen, scherpe voorwerpen of vloeistoffen in de handbagage.
  2. Bij het vaststellen van verlies, beschadiging of laattijdige aflevering van bagage moet de reiziger bij de afdeling ‘verloren bagage’ (lost luggage) van de luchthaven een ‘property irregularity report’ invullen alvorens de luchthaven te verlaten. Zonder dit document is het onmogelijk om eventueel een vergoeding te bekomen van de externe partij. Bij transport per autocar dient een attest aan de begeleidend medewerker gevraagd te worden. Bij transport per ferry dient een attest aan de betrokken ferry-maatschappij aangevraagd te worden.
  3. De maximum toegelaten bagage (afmeting, gewicht & aantal) is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij voor zowel de internationale als de binnenlandse vluchten. De meest restrictieve afmeting, gewicht & aantal is geldig, bijvoorbeeld bij een traject van 2 vluchten zal de vlucht met de minst toegelaten bagage geldig zijn. De adviezen over toegelaten gewicht van de bagage dienen gevolgd te worden, die zijn te vinden op de website van elke luchtvaartmaatschappij. Eventuele extra kosten voor overgewicht zijn ten laste van de reiziger.

Artikel 13: Uurregelingen

De vermelde uurregelingen zijn indicatief. De reiziger dient in alle omstandigheden er rekening mee te houden dat deze zowel voor als tijdens de reis gewijzigd kunnen worden. De vluchturen en -routes zijn, zoals eveneens op je boekingsbevestiging wordt aangegeven, te allen tijde onder voorbehoud en onderhevig aan wijzigingen. Deze regel geldt ook na ontvangst van de vliegtickets of de reisdocumenten. Dergelijke wijzigingen geven geen recht op terugbetaling of prijswijziging.

Artikel 14: Non-Conformiteit van de reiziger

  1. De reiziger stelt de organisator zonder vertraging in kennis van een eventuele non-conformiteit die hij tijdens de uitvoering van een in de pakketreisovereenkomst opgenomen reisdienst heeft vastgesteld.

  2. Indien een van de reisdiensten niet conform de pakketreisovereenkomst wordt uitgevoerd, verhelpt de organisator aan die non-conformiteit, tenzij dat:
    (1) onmogelijk is, of
    (2) onevenredig hoge kosten met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde van de desbetreffende reisdiensten.
    (3) Indien de organisator de non-conformiteit niet verhelpt, heeft de reiziger recht op een prijsvermindering of een schadevergoeding overeenkomstig artikel 15.

  3. Indien de organisator de non-conformiteit niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn verhelpt, heeft de reiziger de mogelijkheid dit zelf te doen en om terugbetaling van de nodige uitgaven te verzoeken. Het is niet nodig dat de reiziger een termijn bepaalt indien de organisator weigert de non- conformiteit te verhelpen, of indien een onmiddellijke oplossing is vereist.

  4. Indien een aanzienlijk deel van de reisdiensten niet kan worden verricht, biedt de organisator, zonder bijkomende kosten voor de reiziger, andere arrangementen aan van, indien mogelijk, gelijkwaardige of hogere kwaliteit. Dit geldt zowel voor accommodaties als excursies. Indien de andere voorgestelde arrangementen leiden tot een pakketreis van lagere kwaliteit, kent de organisator aan de reiziger een passende prijsvermindering toe. De reiziger kan de andere voorgestelde arrangementen slechts afwijzen indien zij niet vergelijkbaar zijn met hetgeen in de pakketreisovereenkomst is afgesproken, of indien de toegekende prijsvermindering ontoereikend is.

  5. Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding opzeggen en, in voorkomend geval, om een prijsvermindering en/of een schadevergoeding verzoeken. Indien de pakketreis passagiersvervoer omvat voorziet de organisator ook in repatriëring van de reiziger. Indien er geen andere arrangementen kunnen worden voorgesteld of de reiziger de andere voorgestelde arrangementen verwerpt, heeft de reiziger, in voorkomend geval, ook zonder opzegging van de pakketreisovereenkomst, recht op prijsvermindering en/of schadevergoeding.

  6. Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de reiziger zoals afgesproken in de pakketreisovereenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, voor ten hoogste drie overnachtingen per reiziger.

Artikel 15: Dienstregeling

  1. Alle intercontinentale vluchten worden enkel verzorgd met lijnvluchten. De luchtvaartmaatschappij, -route en schema vermeld bij de programmabeschrijving zijn slechts indicatief en steeds onder voorbehoud. De reisorganisator behoudt steeds het recht een andere luchtvaartmaatschappij met een andere route of vluchtschema te voorzien. Ook kan een bus transfer naar een luchthaven, vanwaar de intercontinentale vlucht vertrekt en/of aankomt, of ter vervanging van een ander transport, vlucht, trein, boot, … worden ingelegd en dit zonder dat enige financiële schadevergoeding kan worden geëist.

  2. Vertragingen, annuleringen, overboekingen
    Bij vertraging of overboeking of annulering van een vlucht gelden de bepalingen van de ‘Europese Verordening over vergoedingsstelsels’ opgelegd aan de luchtvaartmaatschappijen, die de conventie van Montreal hebben goedgekeurd en indien het vervoer gebeurt tussen landen die het verdrag van Montreal hebben onderschreven. Voor het andere vervoer blijven de limieten van aansprakelijkheid van de Conventie van Warschau en het aanvullende protocol van Den Haag gelden. De reiziger moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij zelf om een vergoeding te verkrijgen voor een vertraging, annulering en/ of overboeking. Kriski Plus zal enkel de niet genoten diensten vergoeden en onder geen enkel beding een extra schadevergoeding betalen.

Artikel 16: Reisdocumenten, reisduur en programma

  1. De saldofactuur zal samen met de beschrijving van de eventuele wijzigingen aan het programma, uiterlijk 28 dagen voor het vertrek ter beschikking zijn bij de doorverkoper of worden toegestuurd aan de reiziger. De reisdocumenten bevatten de praktische informatie betreffende de reis en de nodige vouchers voor de te leveren diensten. Deze documenten zijn uiterlijk 10 dagen voor het vertrek ter beschikking op voorwaarde dat de betaling van de saldofactuur is voldaan. De tickets voor lijnvluchten zullen ter beschikking gesteld worden op de luchthaven.

  2. Onder reisduur wordt verstaan het aantal kalenderdagen. De dag van heen- en terugreis zijn in de vermelde reisduur inbegrepen en worden steeds beschouwd als reisdagen.

  3. Bij de toelichting van de hotels, resorts en lodges wordt de kwalificatie vermeld die geldt in het betreffende land (indien van toepassing). De inhoud van de kwalificaties kunnen nogal sterk uiteenlopen naargelang het land of het continent.

  4. De reizigers worden verzocht kennis te nemen van de praktische informatie betreffende diverse aspecten van hun vakantie. Deze informatie kan verkregen worden tijdens onze infosessies of op de website andersdananders.be bij de reis die reizigers wensen te doen.

Artikel 17: De reisbegeleider

  1. De reiziger zal de richtlijnen van de reisleider in verband met de veiligheid, het verloop van de reis, het groepsgebeuren en de conditie dienen te volgen. Alle afspraken op uur dienen strikt nageleefd te worden. Laatkomers kunnen aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele gevolgen van de vertraging voor de groep.

  2. De reiziger wordt geacht zich te gedragen op een manier die geen hinder en overlast oplevert voor de andere reizigers en die een goede uitvoering van de reis niet bemoeilijkt.

  3. De reiziger dient over de juiste ingesteldheid en conditie te beschikken om deze reis te ondernemen. Indien een reiziger door een ernstige niet-naleving van bovenstaande richtlijnen dit contract niet respecteert, kan na overleg tussen reisleider en reisorganisator en eventueel andere dienstverleners, een deelnemer van verdere deelneming uitgesloten worden en zelfs naar de plaats van vertrek worden teruggestuurd zonder aanspraak te kunnen maken op terugbetaling van de gehele of een gedeelte van de reissom of op een schadevergoeding.

  4. De Nederlandstalige reisbegeleider wacht de groep op bij de gate in de luchthaven bij vertrek of bij aankomst op bestemming. Bij extra excursies is het mogelijk dat er geen reisleider aanwezig is.

Artikel 18: Wijzigingen gedurende de reis

  1. De lokale omstandigheden, de bijzondere bestemmingen en het specifieke karakter van de aangeboden reizen, kunnen met zich meebrengen dat tijdens de reis passende en kosteloze alternatieven in het reisprogramma moeten worden aangebracht.

  2. Wanneer er zich tijdens de reis een programmawijziging opdringt door factoren onafhankelijk van de wil van de reisorganisator, zal de reisorganisator via de reisleider de uiteindelijke beslissing kunnen nemen om een passend alternatief aan te bieden.

  3. Bedoelde aanpassingen in het reisprogramma kunnen in uitzonderlijke gevallen tot gevolg hebben dat routes, excursies, accommodatie en plaatselijk vervoer afwijken van hetgeen in de publicatie is aangegeven. De reisorganisator zal de reiziger passende alternatieven aanbieden die zoveel mogelijk het karakter van de reis in stand laten. In dit geval zal geen financiële tegemoetkoming plaatsvinden.

Artikel 19: Aard van de reis

  1. De reiziger bevestigt uitdrukkelijk op de hoogte te zijn van het specifieke karakter van de reis, met het daarbij horende eventueel gebrek aan comfort en/of met de mogelijke programmawijzigingen ten gevolge van plaatselijke omstandigheden in het bezochte land. De reiziger dient daartoe kennis te nemen van het reisverloop en de bijkomende opmerkingen vermeld in de reisofferte via Lato travel app voor zijn/haar reis.

  2. De reiziger zal zijn (huis)arts op de hoogte brengen van het specifieke karakter van zijn gekozen reis. Mocht dit nodig en/of nuttig zijn, dan kan hij onder gesloten omslag, medische gegevens aan de reisleid(st)er afgeven; alleen door deze laatste te openen in situaties waarin het nuttig en/of noodzakelijk is. Gezien de aard van bepaalde reizen dient de reiziger zich bewust te zijn van sommige risico’s en eventueel gebrek aan of het soms beperkte niveau van de medische hulpverlening, infrastructuur en communicatiemiddelen.

  3. In bepaalde landen kan de veiligheid ter plaatse mogelijk in gevaar gebracht worden door plaatselijke onvoorziene omstandigheden. Door wisselende politieke situaties en/of plaatselijke niet te voorziene acties van lokale groeperingen, zou het kunnen gebeuren dat de veiligheid van de deelnemer in het gedrang zou kunnen komen en/of zijn bezittingen die hij op dat ogenblik bij zich heeft zouden worden afgenomen.

  4. Mindervaliden moeten, ongeacht de aard van hun handicap, via de reisbemiddelaar de reisorganisator bij reservatie alle gegevens verstrekken om, naargelang van de aard van de reis, de reisorganisator toe te laten de nodige maatregelen te treffen.

Impressum

Kriski bvba, Hoogpoort 31, 9000 Gent Vergunning 1055 Ondernemingsnummer 0422.431.238, RPR Gent Verantwoordelijke uitgever: Kriski bvba